JAKIE METKI/WSZYWKI WYBRAĆ


To będzie mini-artykuł. Ponieważ często spotykam pytania, jakie metki/naszywki/wszywki ze swoim własnym logo wybrać, gdzie je zamówić/kupić i ile to kosztuje, postanowiłam zająć się krótko tym tematem...

Na wstępie muszę napisać, że ten wpis NIE JEST sponsorowany przez żadną z firm, które tutaj wymienię... Po postu znam je ze słyszenia, albo sama korzystała z ich usług.

Kiedy zaczynałam swoją szyciową drogę nawet nie myślałam o wszywkach/metkach z własnym logo. Jednak apetyt rośnie w miarę jedzenia, więc po jakimś czasie zapragnęłam mieć własne wszywki z moim własnym logo i nazwą bo dlaczego nie? Naoglądałam się fajnych blogów, gdzie ubrania miały takie detale, taką kropkę nad "i" więc postanowiłam stworzyć swoje własne metki.

MÓJ RANKING METEK/WSZYWEK 
 (poszczególne pozycje oznaczyłam gwiazdkami w skali od 1 do 5)
METKI ROBIONE W DOMU ✰✰

Najpierw przejrzałam cały chyba internet i wyszło mi, że najtaniej (wtedy tak sądziłam) będzie metki zrobić we własnym domowym zaciszu.
Dokopałam się więc do znanego Wam pewnie tutorialu na zrobienie takich domowych metek na blogu LONG RED THREAD.
Przeszukałam całe miasto, znalazłam papier termo transferowy (to kluczowa rzecz, w produkcji domowych metek) i przystąpiłam do pracy ... Nie będę opisywać tutaj procesu powstawania, bo jest on dokładnie wyjaśniony w linku, który podałam wyżej, dodam tylko, że należy zwrócić uwagę, na odpowiedni dobór papieru transferowego, bo wyróżniamy takie rodzaje:
- do jasnych materiałów
- do ciemnych materiałów
- do drukarek laserowych
- do drukarek atramentowch
bardzo ważny jest odpowiedni wybór papieru i tu moja kolejna rada, nie kupujcie najtańszych, wybierzcie lepsze jakościowo, nie pamiętam nazwy firmy niestety , ale bardzo dobry papier transferowy ma z jednej strony zieloną lub czerwoną kratkę.

Moja ocena:
- trwałość ✰
- estetyka ✰
- cena ✰✰✰✰
Metki faktycznie robi się dość szybko, łatwo i przyjemnie naprasowując wydrukowane logo na taśmę bawełnianą. ich trwałość pozostawia jednak wiele do życzenia, a nieumyślne dotknięcie metki żelazkiem rozmazuje ja po prostu. Tak wygląda jedyna chyba metka, jaka mi pozostała z tej domowej produkcji po roku. Nie była prawie użytkowana (tj. sporadycznie prana i leżała sobie na łóżku), bo wszyta została do ozdobnej poduszki

* ciekawostką jest naprasowywanie metek robionych na papierze transferowym na WASHABLE KRAFT PAPER. Pisałam już o tym w tym artykule <KLIK>
Co do jakości takiej metki nie mam jeszcze porównania, ale za jakiś czas podzielę się spostrzeżeniami w tej kwestii.

METKI DRUKOWANE NA RÓŻNEGO RODZAJU TASIEMKACH ✰✰✰

To już metki, których nie zrobimy sami, trzeba sobie takie zamówić, w jednym z wielu miejsc oferujących takie nadruki. Moje zamawiałam w DOMU W KRATKĘ, ale znam jeszcze HUUFT robiący takie wszywki/naszywki. 
Metki ze zdjęcia robione były na tasiemce rypsowej. Zwykle zamawiając takie rzeczy mamy do wyboru kilka rodzajów materiału (ryps, tasiemka bawełniana, satyna) , na jaki nadruk zostanie naniesiony oraz wymiary metki. Cena takich metek to zwykle kilkadziesiąt złotych za 5 metrów nadrukowanej tasiemki ( w zależności od napisu/logo wychodzi z tego zwykle kilkadziesiąt wszywek - u mnie to było chyba około 80 sztuk).

Moja ocena:
- trwałość ✰✰✰ (✰)*
- estetyka ✰✰✰ 
- cena ✰✰

Na pewno metki tego typu są niedrogie, jeśli chcemy zamówić ich niewielka ilość na własny użytek ( nie wiem, jak sprawa ma się z zamawianiem większych ilości, ale bez żadnego rabatu przegrywają cenowo z prostymi metkami tkanymi)
Wyglądają przyzwoicie, chociaż ja żałowałam formy zamówienia, tzn. wyboru tasiemki, bo rypsowa się błyszczy oraz wyboru szerokości (moje się nie składają i trzeba je naszywać, a nie wszywać  w szew).
Trwałość oceniłam na podstawie nadruku na rypsie i tu jest ona bardzo zadowalająca, jednak słyszałam, że na taśmie bawełnianej bywa gorzej (chociaż tutaj opinie są różne, więc nie mogę jednoznacznie potwierdzić lub zaprzeczyć dobrej/gorszej jakości). Satyna , jak widać po komentarzach do postu tez nie jest najbardziej trwałym materiałem na metki drukowane... Oczywiście tutaj tez musimy wziąć poprawkę, że jakość może zależeć od konkretnego wykonawcy takiej metki. Poniżej metka naszyta na kurtkę po roku użytkowania
* jedna gwiazdka w nawiasie ponieważ w zasadzie trudno ocenić jakość ogólnie, trzeba skupić się na danym materiale z którego metka jest wykonana, a tu opinie co do jakości są podzielone.




NASZYWKI Z FILCU ✰✰
Na te trafiłam gdzieś na Instagramie, zobaczyłam u jednego szyjącego pana i zapragnęłam mieć własne... Wpisałam w Google frazę "metki z filcu" i momentalnie znalazłam jakąś firmę produkującą takie rzeczy.

Zamawiałam je na sztuki, przedział cenowy był od 50 groszy do 2 złotych, cena zależna od rozmiaru. Moje zmieściły się w najmniejszym przedziale do 10 cm, największe zaś były o wymiarach 30 - 40 cm.
Do wyboru filc o grubościach 2/3/4 mm i naprawdę dużo kolorów do wyboru.
Ja wybrałam te o grubości 3 mm i moim zdaniem do naszywania na ubrania są za grube, następnym razem wybrałabym te o grubości 2 mm, a te grubsze moim zdaniem można naszywać na różnego rodzaju torby, plecaki, kocyki itp...itd...

Moja ocena:
- trwałość ✰
- estetyka ✰✰✰✰
- cena ✰✰

O ile estetyka metek jest naprawdę wysoka i prezentują się super naszyte na ubranie, to trwałość pozostawia już wiele do życzenia. Już po pierwszym praniu filc "skulkował się" nieestetycznie (na pewno ma to związek z jego jakością - dodam, że bluza prana na 40 stopni, wirowanie 400 obrotów).


METKI A WŁAŚCIWIE NAPRASOWANKI Z FOLII FLEX✰✰✰✰

Trafiłam na taki sposób nanoszenia własnej nazwy/logo na uszyte rzeczy dzięki szyjącej koleżance, która zaczęła się bawić na własne potrzeby folią flex i ploterem tnącym (tak Katarzyno to o Tobie😉)... Oczywiście zakup takiego sprzętu do własnych potrzeb wiąże się z większymi kosztami, ale różne firmy i grupy na FB mają takie naprasowanki flex w ofercie.

Nanoszenie napisu/logo/whatever jest naprawdę dziecinnie proste... Naprasowujemy go po prostu na materiał przez papier do pieczenia (ponieważ jest on umieszczony na folii, którą żelazko by stopiło). Trwa to dosłownie kilkanaście sekund.
Sposób ten stosujemy bezpośrednio na uszytą rzecz, nie jestem pewna, czy da rade wykonać taką naprasowankę w tak małym rozmiarze, żeby można było ją naprasować na przykład na taśmę bawełnianą w formie składanych wszywek.

Moja ocena:
- trwałość ✰✰✰✰
- estetyka ✰✰✰✰
- cena ✰✰✰

Naprasowanki z folii flex sa naprawdę trwałe i dobre jakościowo (odjęłam od maksymalnej oceny jedną gwiazdkę tylko dlatego, że żelazko daje im radę, ale to oczywiste).
Cena jest raczej adekwatna do jakości i estetyki, nie jest to typowa metka i wszywka.

Poniżej widać efekt przejechania żelazkiem (nie, to nie ja, to babcia) po naprasowance flex


METKI/WSZYWKI TKANE ✰✰✰✰✰
Od razu na wstępie chcę zaznaczyć, ze nie oceniam tutaj jakości wykonania takich metek przez poszczególne firmy. Skupiam się na ogólnej ocenie jakości wyrobu.

To jedyne metki, jakich na razie nie mam w swojej kolekcji, a bardzo o nich marzę. Niestety powstrzymuje mnie ich cena, bo dla osoby szyjącej na domowe potrzeby jest to jednorazowo dość spory wydatek nawet do kilkuset złotych. Widziałam jednak takie tkane metki na wielu ubraniach i wyrobach (mam nawet szytą na zamówienie wkładkę do wózka z tkaną metką 😉) , więc mogę ten sposób ocenić.
ZDJĘCIA DZIĘKI UPRZEJMOŚCI PAŃ: KARINY DK I JUSTYNY NASIADKI
Moja ocena:
- trwałość ✰✰✰✰✰
- estetyka ✰✰✰✰✰
- cena ✰✰✰✰

Moim zdaniem jest to najlepszy na rynku rodzaj metek. Są mega trwałe (jak to się mówi "nie do zdarcia").
Estetyce wykonania metek tkanych nie dorównują żadne z wyżej przeze mnie opisane metki/wszywki/naprasowanki.
Jedyne "malutkie ale" to cena... a ta nie jest najniższa, ale za jakość trzeba odpowiednio zapłacić - dlatego odjęłam tutaj jedną gwiazdkę. Trudno tutaj podać nawet jakieś widełki cenowe, bo takie metki mogą kosztować nawet  kilkaset złotych (wszystko zależy m.in. od stopnia skomplikowania projektu, wielkości, materiału). Musze jednak dodać, że jest to cena za około 500 do 1000 sztuk (i zwykle takie ilości to minimum do zamówienia, nie da się mniej).
Jet to mój niekwestionowany faworyt i mam zamiar kiedyś takie profesjonalne, prawdziwe wszywki zamówić (moje logo jest mało skomplikowane, więc cena nie powinna mnie powalić na kolana).

* co do ceny, może się Wam wydawać najwyższa z wszystkich, ale pamiętajmy, że jest to na przykład 1000 sztuk produktu, obliczając ceny wyżej wymienionych metek/wszywek dojdziecie pewnie do podobnej ceny za 1000 sztuk...

Mam nadzieję, że artykuł okaże się pomocny dla tych, którzy nie wiedzą jakie metki/wszywki wybrać...


Komentarze

  1. Dziękuję za artykuł.. powiem tak ze bije się z myślami. Przeglądam różne strony z metkami... Miałam filcowe dzięki Kasi... na taśmie satynowej również ale powiem szczerze te dwie które opisujesz czyli na foli i tkane podbił moje serce... otwieram DG i chyba wiem co pierwsze rzucę w koszta... dzięki jeszcze raz
    Eska sewing for you

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wybór, bo obydwie opcje są świetne a zarazem inne :) ja zachorowałam na metki tkane i chyba poproszę o wycenę w Magam, żeby wiedzieć ile muszę nazbierać do skarbonki... Jeśli otwierasz DG to tkane będą najbardziej profesjonalne, a te z folii flex będą miłą odmianą :)

      Usuń
  2. Fajny artykuł. Ja zamawiałam metki żakardowe tkane i minimum to było 500 sztuk, cena takich metek faktycznie powala, ale warto. Gdzie można zamówić metki do naprasowania? Zakochałam się w nich 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi robiła koleżanka, ale jest na FB grupa "Naprasowanki odzieżowe" i tam na pewno mozna takie zamówić :)

      Usuń
    2. A metki tkane gdzie najlepiej polecacie ����

      Usuń
    3. A metki tkane gdzie najlepiej polecacie ����

      Usuń
    4. Ja biorę pod uwagę tylko i wyłącznie MAGAM jesli chodzi o tkane metki

      Usuń
    5. Ja zamawiałam w SCALA Rzeszów.

      Usuń
  3. Ja zamówiłam metki drukowane na satynie. Pierwsze wrażenie super, można je złożyć i wszyć w szew ubrania, nadruk bardzo wyraźny. Niestety po kilkunastu praniach nadruk zszedł. Teraz zbieram kasę na metki tkane, bo tych satynowych nawet mi się nie chce już wszywać :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widzisz, dziękuję, cenne info, dodam do wpisu w wolnej chwili przy metkach drukowanych :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty